Årsoppgjør frister

Årsoppgjøret for frivillige organisasjoner

Årsoppgjøret for frivillige organisasjoner i Norge omfatter utarbeidelse av årsregnskap, skattemelding og eventuelt revisjonsberetning. Siden skatteåret 2023 må organisasjoner levere via et regnskapssystem.

Dersom en organisasjon ikke er skattepliktig, er det ikke nødvendig å levere skattemelding. Likevel bør årsregnskapet utarbeides og godkjennes av styret og generalforsamlingen i organisasjonen, uavhengig av om skattemelding må leveres eller ikke.

Felles for skattefrie organisasjoner er at de driver uten økonomisk motiv (ikke erverv til formål), noe som betyr at de ikke har som mål å skape overskudd eller gi økonomiske fordeler til eiere eller medlemmer.

En skattefri organisasjon kan imidlertid ha økonomisk virksomhet som er skattepliktig. Inntekter som er direkte knyttet til å realisere organisasjonens formål uten økonomisk motiv, er skattefrie. Dette inkluderer:

  • Medlemskontingenter
  • Startkontingenter
  • Treningsavgifter
  • Billettinntekter fra sporadiske arrangementer
  • Offentlige tilskudd
  • Rene gaver og tilskudd
  • Inntekter fra medlemsmøter (klubbkvelder, møter, tilstelninger osv.)
  • Inntekter fra enkeltstående, tilfeldige aktiviteter og arrangementer (loppemarkeder, kiosksalg osv.)
  • Salg av supporterutstyr

Organisasjoner som kun har skattefrie inntekter, trenger ikke levere skattemelding. De som er pålagt å sende inn skattemelding, må gjøre det innen 31. mai året etter regnskapsåret. For regnskapspliktige organisasjoner skal årsregnskapet sendes til Regnskapsregisteret innen 31. juli. I tillegg er det viktig å overholde frister som eventuelle tilskudds givere har beskrevet i sine tilskudds brev. Dette kan betraktelig korte ned firster for godkjenning av årsregnskap internt i organisasjonen og tiden tilgjengelig for å fullføre revisjon.

Det er viktig å huske at regnskapsplikt innebærer revisjonsplikt. Revisjonsplikt kan også gjelde dersom organisasjonen mottar tilskudd og tilskudds giver stiller krav om det. Ved søknad om momskompensasjon kreves det også revisjon. Organisasjoner med årlige kostnader under fem millioner kan bruke valgt revisor for momskompensasjonen.

Vær oppmerksom på at krav andres over tid så det er viktig å undersøke hva de oppdaterte kravene er. Her er noen lenker som kan vøre til hjelp for å finne oppdatert informasjon: